Hvad venter op langs Portugals kyst?

Hvad venter op langs Portugals kyst?

21. marts 2017 Slået fra Af Søren

Det har altid været med lidt spænding at skulle ud at sejle på Atlanterhavet op langs den portugisiske kyst. Vi tog godt nok hul på det i efterårsferien, hvor June og jeg sejlede fra Lagos til Lissabon. Det var dog nærmest i vindstille vejr, og dermed stille og rolig sejlads, hovedsageligt for motor. Se Lagos – Lissabon.

Noget af det der kan gøre det svært er den Portugisiske passatvind, også kaldet Nortada. I sommermånederne (april til september) blæser den fra nord mod syd, og medfører en del vind. Vinden bygger sig up omkring frokosttid og aftager først omkring solnedgang. Og da vi skal nordpå skal vi gå imod vinden, og dermed med stor sandsynlighed krydse hele vejen op, og måske i 15 m/s eller mere. På top 5 listen over ting der skal gøres på båden er da også at blive i stand til at rebe storsejlet.

Når man læser diverse cruising guides anbefales nordgående sejlere at sejle ud meget tidlig og så gå i havn allerede ved frokosttid. Det gør det dog rigtig svært at få sejlet de sømil vi helst skal for at kunne nå det stræk vi har planlagt for i år. Og hvis først det er begyndt at blæse, så er nogle af de havne, der ligger op langs kysten meget svære at komme ind i, og nogle lukker ligefrem, hvis der også opstår Swell (mere om det nedenfor).

Jeg har fulgt en tråd på Facebook om dette emne, og der er flere der, når de skal nordpå, sejler ud til Azoerne, og så fra Azoerne til den engelske kanal over Biscayen. Det er noget af en omvej, minimum dobbelt op, som det nok kan ses på billedet. Det trækker samtidig mere og mere i os at få båden hjem og begynde at sætte den ordentlig i stand, så omvejen omkring Irland og Skotland er rigelig omvej. Turen omkring Azoerne vil nok betyde endnu et år inden vi får hende hjem.

En faktor mere, der spiller ind på Atlanterhavet er Swell. Det er store bølger, der opstår som følge af et større blæsevejr lang ude på Atlanten. Bølgerne ”rejser” mange sømil og kan få stor betydning langt væk, selv om det lokale vejr er stille og roligt. Specielt langs kysten skal vi være opmærksomme. En 1 meter høj bølge et stykke ude kan blive til en 4 meter høj brækkende bølge på lavere vand, som der jo typisk er langs kysten. Så det skal vi holde øje med også, da det kan forhindre os i at gå i havn, udover det kan være ubehageligt at sejle i.

Vind, dønninger og ruter

Fra Lissabon og nordpå.
1: Den lange mere behagelige tur ud forbi Azoerne
2: Lange kryds over minimum 1 døgn
3: Få timer hver dag fra havn til havn

Planen er nu alligevel at sejle nogle længere stræk langs kysten, altså nr. 2 på billedet ovenfor, også fordi havnene ikke ligefrem ligger som perler på en snor. Vi må jo prøve det af og have plan B, C, og måske D, klar så vi kan lave om undervejs, hvis det bliver for meget. Lige nu studeres pilotbøgerne så der er helt styr på hvilke havne der er mulige at anvende afhængig af vejret. Og først og fremmest må vejr- og swell-udsigterne studeres nøje inden vi sejler ud.

Der er jo også den mulighed at vi får det mest fantastiske sejlervejr, kan lave stop undervejs og bade, og når La Coruña i god tid til at kunne finde et godt vejrvindue til Biscayen – den næste udfordring.